Utviklingen av nettspill

De fleste har i dag spilt en eller annen form for spill på nett. Det er moro, underholdene og veldig tilgjengelige. Sånn har det derimot ikke alltid vært. Utviklingen av nettspill har foregått mer eller mindre parallelt med utviklingen av datamaskiner og datanettverk, og de første spillene ble lansert på 1950-tallet.

Nettspill er spill som ligger på en nettkoblet server, hvor datainformasjon sendes og utveksles mellom maskiner på nett. Et av de første nettspillene var Nimrod, som ble lansert i England i 1951. Alternativer ble presentert i form av lys på et panel, spilleren trykket så på knapper for å velge et trekk, etterfulgt av Nimrods trekk, representert med flere lys. Spillet gikk utrolig sakte, og selve datamaskinen var så stor som 14 kubikkmeter. Senere på 60-tallet kunne flere benytte seg av dataen og spillet samtidig. Først på samme datamaskin, så i forskjellige rom, og etter hvert trengte man ikke en gang å være i samme hus for å spille et spill sammen.

Etter hvert som internett ble introdusert var det ikke lenger nødvendig med spill i form av store maskiner. Flere og bedre spill ble laget i takt med utviklingen av kraftigere maskiner og bedre nettkoblinger. I forbindelse med den raske teknologiutviklingen, ble fenomenet ”Massive Multiplayer Online Role-Playing Game” (MMORPG) innført. Det er en type rollespill til datamaskiner og spillkonsoller som gjør at tusenvis av mennesker kan koble seg til samme server og delta i virtuelle verdener. Dette ble mulig gjennom avansert innovasjon innen maskin- og programvare. Sent på 90-tallet økte salget av datamaskiner drastisk og teknologi som Flash og Java bidro til et større og bedre tilbud av spillesider. Uttrykket MMORPG ble først offisielt tatt i bruk i forbindelse med lanseringen av spillet Ultima Online (UO). Spilleren befinner seg i en verden og kan velge veier gjennom spillet. Man kan gjøre alt fra å drepe troll og drager til å starte butikk. Spillerommet er relativt stort, og man har mer frihet enn i de enklere spillene på den tiden. Spillerne kan for eksempel gå sammen og danne teatergrupper, byer eller hva man måtte ønske.

I forbindelse med utviklingen av Flash og Java ble det også mulig å spille kasino på nett. Programvarene sørget for at det var mulig å lage nettsider hvor brukerne kunne spille Blackjack og andre typer spill, exempelvis poker, innen nettgambling. Gratis poker på nett ble spilt så tidlig som på 90-tallet. Det ble altså mulig å spille poker, uten å reise til et landbasert kasino. Kasinoene slapp å investere i forbindelse med et fysisk kasino, og spillerne unngikk transport- og oppholdskostnader. I tillegg ble kundegruppen utvidet ved at alle kunne spille, uavhengig av økonomiske, geografiske og tidsmessige rammer.

blackjack

Det første tiåret av 2000 ble det lansert flere høyt profilerte spill, som for eksempel Dark age of Camelot, Eve Online og World of Warcraft (WoW). Sistnevnte ble et av de mest populære MMORPG-ene og har i dag flere millioner aktive brukere. Spillerne velger en slags karakter (for eksempel et troll eller en alv), klasser (som prest eller kriger) og får erfaring og poeng ved å drepe monstre i et fantasimiljø fra middelalderen. Tusenvis av spillere kan spille samtidig på én server, og flere spillere kan til og med gå sammen om ett og samme oppdrag. I dag er det fremdeles et av de mest populære nettspillene, trolig på grunn av god kvalitet, tilgjengelighet og lav vanskelighetsgrad.

De spillene som lanseres i dag er mer avanserte og utfordrende enn forgjengerne. Grafikken og funksjonene forbedres stadig og nye spill lanseres hvert år. De mest populære spillene er innen uformelle og sosiale spill, kortspill, strategi, action og sport, og de kan være både morsomme, avslappende, konkurransedrivende og lærerike. Med den utrolige teknologiutviklingen kan det i dag tilbys bedre spill på et større marked.