Utvikling av brukergrensesnitt og design på nett

Brukervennligheten på internett har vært under oppussing de siste årene, mye på grunn av nye enheter som pader og telefoner som nå brukes aktivt til surfing på nett.På 90-tallet var PC-en fortsatt veldig ny, og grafikken var ikke noe serlig å skryte av. Først med Windows 95 kom nettleseren inn i bilde, men med lite farger og lav oppløsning måtte grafikere og webutviklere vær kreative når det kom til grafikken. HTML var bare et spedbarn, og det å lage brukergrensesnitt var ikke alltid like enkelt. De første spillnettsidene dukker opp, og disse er ikke veldig bra å se på.Med årene kom Flash, CSS og tonnevis med andre grafiske kodespråk, og maskinene kunne håndtere bedre grafikk. Nettsider fikk dropdownmenyer, flash elementer og grensesnittet ble betraktelig bedre. De første webspillene kom, og folk brukte hjemme-PC mer aktivt til ren underholdning. I 1996 var det en eksplosjon i nettcasinoverden og fra å være 15 sider som tilbyr online gambling var det året etter registrert over 200 nettsider med denne tjenesten.Grafikken er desidert bedre, og man merker apples offensiv på markedet på nettsider verden rundt. Man ser også brukergrensesnittet i programmer og spill utvikler seg. Gamblingsider blir tilbudt i Norge, og sider som Betsson, NorgesAutomaten og Betsafe dukker opp på Norsk med tilhørende supportavdelinger. Webdesignmessig så er gamblingsider et godt eksempel på hvordan et firma som er avhengig av sin websides brukervennlighet og utseende er sentralt for å overleve.Vi nærmer oss den håndholdte tiden i slutten av 2000-tallet, og Apple lanserer nok en gang en verdensnyhet med IOS, med Iphone, Ipad og Ipod touch. Apper blir den nye måten å håndtere informasjon på. Nettsider går gjennom enda en forandring. Nå skal de se bra ut på en 40-tommers pc-skjerm, men også på en 2,5 tommers mobiltelefonskjerm. HTML5 blir introdusert, og grafikken enda bedre. Nettspillene holder seg oppdaterte, og kunne tilby casinospilling på både web og på håndholdte enheter etter kort tid.